شرکت نوآوران صنعت دارو باران

مقالات
کلین روم, هواساز

فهرست محتوا

هواساز چیست و چه کاربردی دارد؟

هواساز یکی از مهمترین دستگاه های سیستم تهویه هوا می باشد و بطور معمول به منظور تهویه مطبوع فضایی بسته مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع دارویی، غذایی و دیگر صنایعی که نیاز به ساخت اتاق تمیز جهت تولید محصولات مربوطه می باشد، این سیستم صرفا جهت تولید هوای مطبوع استفاده نمی شود بلکه کارایی تخصصی تری داشته و در واقع به منظور کاهش آلودگی های موجود در فضا به حداقل جهت تولید محصولی ویژه و یا تحقیقاتی علمی مورد استفاده قرار می گیرد. هواساز یک جعبه بزرگ آهنی است که شامل یک دمنده، عناصر گرمایشی و سرمایشی، فیلتر های هوا، تضعیف کننده صدا و تعدیل کننده می باشد. هر هواساز به یک کانال سیستم تصفیه هوا مرتبط بوده که آن کانال نقش توزیع هوای تمیز در داخل اتاق و جمع آوری و برگرداندن هوای داخل اتاق به هواساز را دارد.
صنایع دارویی، غذایی و بهداشتی از جمله صنایعی هستند که سیستم تهویه مطبوع و دستگاه هواساز نقش موثری در تولید با کیقیت و استاندارد محصولاتشان داشته و حتی بر این اساس به هواساز ها ی بکار رفته شده در اتاق های تمیز گواهینامه های بین المللی ویژه ای جهت کنترل کیفیت فضای تولید محصولات مربوطه داده می شود. یکی از عناصر ی که در هواساز های ویژه اتاق تمیز آنها را از هواساز های عادی متمایز می سازد فیلتر های بکار رفته در آنها است. فیلتر های موجود در هواساز های اتاق تمیز برای جلوگیری از ورود ریز ترین گرد و غبار ساخته شده و بسته به کلاس های اتاق های تمیز به طور مثال اجازه ورود ۱۰۲ ذره را در ۰٫۳ میکرو کرون می دهند و نه بیشتر که این میزان ذرات بسیار کمتر از فضاهای معمولی میباشد.

توضیح مختصری از عملکرد اجزا تشکیل دهنده

فیلتر: که نقش کنترل ورود ذرات گرد و غباربه اتاق مربوطه را دارد. فیلتر ها به علت کارکرد بالا و فرسایش زیاد عموما قابل تعویض میباشند.
عناصر گرمایشی و سرمایشی: این عناصر برای کنترل درجه هوای محیط اتاق نصب می شوند بطوریکه در زمان گرما توزیع کننده هوای سرد فیلتر شده و در هوای گرم پخش کننده هوای گرم فیلتر شده از گرد و غبار می باشند.
مرطوب کننده: در فضاهایی که سیستم گرمایشی باعث خشک شدن هوا شده و یا بطور معمول آن منطقه جز مناطق خشک می باشد و نیز هنگامی که برای ساخت محصولی خاص و یا آزمایشی ویژه نیاز به رطوبت هوا است از دستگاه مرطوب کننده در هواساز استفاده می شود.
فن/ دمنده: این دستگاه برای حرکت هوا و ایجاد جریان هوا بکار برده میشد. سرعت چرخش هوا از طریق فن بستگی به نوع کارایی هواساز و منظور استفاده از آن دارد. فن ها نیز به انتقال هوای اتاق به داخل هواساز و تصفیه آن کمک می کنند.